Buzz marketing
Marketing szeptany, to termin, który jest definiowany w różnoraki sposób, jednak wiele z tych definicji jest błędnych. Buzz marketing, bo tak również nazywane jest to działanie, to chyba najbardziej niezrozumiałe pojęcie w marketingu. To działanie, które definiuje się, jako wywoływanie szumu wśród klientów na temat danego produktu i przekazywanie przez nich informacji o tym produkcie. Chodzi głównie o to, aby klienci danej marki rozmawiali między sobą, w swoich prywatnych sieciach i nie tylko, o produktach czy usługach danej firmy, aby wymieniali się poglądami na ich temat, sugerowali inne bądź robili ich recenzje. Marketing szeptany jest też ściśle związany z Internetem, gdzie ludzie mogą wymieniać się opiniami na różnego rodzaju forach internetowych, a także zostawiać komentarze pod produktami czy ocenić daną usługę.
Należy jednak pamiętać, że marketing szeptany jest spontanicznym, dobrowolnym i niezależnym działaniem konsumenta. Zatem uciekanie się do praktyk, w których pracująca dla danej firmy osoba, podszywa się pod konsumenta i zamieszcza pozytywną recenzję o produkcie tejże firmy, nie jest marketingiem szeptanym. Działaniem, które mogą podjąć marketerzy, może być przede wszystkim inicjowanie do dzielenia się opiniami przez klientów korzystających z ich produktów czy usług.
Tymi czynnościami, które ułatwiają konsumentom dzielenie się opiniami na temat produktów jest chociażby udostępnianie im miejsca, w którym robiliby to spontanicznie, czyli stworzenie forum internetowego, gdzie użytkownicy zamieszczają swoje odczucia związane z używaniem produktu. Ma to również miejsce w sklepach internetowych, gdzie można zostawić swoją opinię. Internauci szukający jakiegoś produktu bardzo często kierują się zdaniem innych nabywców, szacuje się, że nawet 70% konsumentów czyta w Internecie opinie o produkcie, a więc jest to kluczowe zachowanie w procesie zakupowym.
Specjaliści od marketingu danego produktu mogą również przekazywać produkty do testów znanym osobom, które mają wpływ na opinię publiczną. Tymi osobami są przede wszystkim blogerzy i vlogerzy, którzy spontanicznie przekazują informacje o przetestowanym produkcie. Jednak należy rozróżnić to działanie od opłaconej współpracy danej marki z konkretną osobą, gdzie płaci się za przychylne wypowiedzi. To działanie nie jest już marketingiem szeptanym.
Natomiast przykładem buzz marketingu poza siecią internetową może być dyskutowanie i polecanie danego produktu do stylizacji włosów w salonie fryzjerskim. Fryzjerzy są obdarzeni dużym zaufaniem, dlatego też ich opinia jest bardzo wiarygodna, przez co potencjalny nabywca szybciej zdecyduje się na zakup produktu. Jednak znów trzeba mieć na uwadze fakt, iż musi być to dobrowolna sugestia, a nie opłacone wyrażanie zdania.
Marketing szeptany jest niezwykle cenionym stanem, gdyż potencjalni nabywcy bardziej zaufają znajomym, którzy polecają dany produkt, lub też nieznajomym, ale prawdziwym użytkownikom tegoż produktu, niż wielu najlepszym reklamom telewizyjnym czy prasowym. Buzz marketing bardzo różni się jednak od tego tradycyjnego marketingu, gdyż jest ciężki do zbadania oraz dokładnego zaplanowania. Można być inicjatorem i dawać narzędzia ułatwiające dzielenie się opiniami, jednak nie można zmusić użytkowników, aby je rozpowszechniali. Marketing szeptany jest nie tylko bardzo dobrą reklamą danego produktu czy usługi, ale także niesie wiele informacji zwrotnych od prawdziwych użytkowników.