Digital Signage – nowy wymiar informacji
Digital Signage, w skrócie DS, jest to układ urządzeń, programów i infrastruktury, który ma za zadanie prezentować treści na nośnikach cyfrowych. Takimi środkami przekazu mogą być monitory LCD, ściany LED, video LCD czy projektory. Treści prezentowane na tych nośnikach mogą mieć charakter zarówno promocyjny, jak również informacyjny, a nawet designerski. Przekaz Digital Signage to cyfrowy odpowiednik banneru, plakatu, standu bądź tablicy informacyjnej, a nawet może być częścią projektu wnętrz, wyświetlając przepiękne obrazy.
Niezaprzeczalnie jednak najczęściej używany jest do wyświetlania przekazu promocyjnego. Dzieje się tak dlatego, ponieważ technologia Digital Signage jest bardzo przyjaźnie odbierana przez potencjalnych klientów. Ich zdaniem jest mniej nachalnym narzędziem promocji niż standardowa telewizja czy plakat. Dodatkowo, cyfrowa technologia daje możliwość zarządzania treścią na wyświetlaczach. Można więc do woli ją zmieniać i tworzyć przekaz dedykowany nawet do konkretnej grupy odbiorców. Jest to o wiele szybszy sposób emisji nowych treści, w porównaniu do standardowych drukowanych form.
W Polsce ta gałąź nowych technologii rozwija się bardzo szybko. W 2008 roku miał miejsce boom na tego typu instalacje. Obecnie można uznać, że w tym momencie przeszedł już z fazy rozwoju do stabilnego wzrostu. Popularność tego typu urządzeń rośnie i powstają nowe, coraz ciekawsze instalacje i zastosowania.
Technologia Digital Signage znalazła zastosowanie na przykład w hotelach, gdzie system może obejmować małe wyświetlacze LCD w pokojach gości hotelowych, wyświetlając im treść powitania, informacje o ofercie hotelowej, menu w restauracji, wydarzeniach, które będą miały miejsce czy usługach dodatkowych typu SPA. W ogólnodostępnych hotelowych wnętrzach zamieszcza się ekrany, które mogą prezentować aktualną pogodę, rozkład komunikacji miejskiej, repertuar kin czy informacje o rozgrywkach sportowych. Mogą również pełnić funkcję informacyjną, wyświetlając chociażby drogę ewakuacyjną w chwili zagrożenia.
Centra konferencyjne również chętnie korzystają z rozwiązań Digital Signage. System wyświetlaczy umieszczony wewnątrz sali, może na bieżąco wyświetlać informacje o danym wydarzeniu, jak również może służyć jako nośnik przekazania informacji dla uczestników, na przykład o tym, że ktoś musi przeparkować auto, gdyż zastawił wjazd. Monitory LCD umieszczone przed wejściem do sali konferencyjnej mogą wyświetlać informacje o prelegencie, który aktualnie przemawia. Służą także do pokazywania prezentacji oraz, dzięki przyłączeniu kamery, do transmisji obrazu z wnętrza auli.
Digital Signage znalazło również zastosowanie tam, gdzie wydaje się to nie być oczywiste. Mowa tu o muzeach, które chętnie prezentują eksponaty na wyświetlaczach LCD, a także inwestują w multimedialne ekrany, które przyciągają nowe rzesze zainteresowanych. Animacje i obrazy, które wykorzystywane są w tych miejscach są naprawdę interesujące i dotychczas zwykły obiekt mogą zamienić w bardzo atrakcyjny eksponat. Co więcej, angażują użytkowników, przez co pobyt staje się przeżyciem. Polskim przykładem takiego miejsca jest z pewnością Muzeum Powstania Warszawskiego.
Jest jeszcze wiele innych zastosowań Digital Signage. Warto jednak pamiętać, że implementacja systemu DS nie musi wiązać się tylko i wyłącznie z przekazem komercyjnym, czyli reklamą. Technologia ta jest w stanie stworzyć spektakularne elementy wystroju wnętrz, a także elewacji budynków. Ograniczeniem wykorzystania tego narzędzia jest tylko wyobraźnia projektanta.