Wczytywanie…

Ambient marketing

W obecnych czasach, przy nachalności standardowej reklamy, przerywania filmów podczas najlepszej akcji przez blok reklamowy i w dobie znienawidzonych przez internautów wyskakujących okienek w witrynach internetowych, marketingowcy wciąż szukają nowych sposobów na wypromowanie swojej marki i produktów. Jesteśmy otaczani niezwykłą ilością przekazów reklamowych w codziennym życiu. Co krok trafiamy na reklamę. W zdecydowanej większości przypadków, już nawet nie zwracamy uwagi na te komunikaty. Dlatego też specjaliści od marketingu, w bardzo niezwyczajny sposób, próbują zwrócić uwagę lub wywołać emocje w kontekście swoich produktów. Mogą to osiągnąć za pomocą ambient marketingu.

Dlaczego to działa? Bo odbiorcy zwracają uwagę na to, co nowe, co odróżnia się od innych. Dlatego też takie działania przyciągają wzrok i sprawiają, że potencjalny kupujący zatrzyma się na chwilę i przeanalizuje przekaz.

Ambient marketing, to wszelkie niestandardowe i jednorazowe akcje marketingowe, które mają zwrócić uwagę potencjalnego klienta. Jednak należy dodać, że nie są działaniami ciągłymi. Niestandardowe akcje ambientowe są z założenia pojedyncze i krótkoterminowe. Innowacyjne i nieszablonowe w ambient marketingu mogą być zarówno użyte narzędzia do realizacji, kreacja, forma prezentacji bądź kontekst, stąd ambient może łączyć w sobie zarówno dziedziny ATL jak i BTL. Wszystko to sprawia, że działanie jest zauważalne i ciekawe dla konkretnego odbiorcy.

Jakie działania są więc ambientowe? Co zaliczymy do tej formy promocji? Otóż odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, gdyż z biegiem lat działania kiedyś uznawane za ambient są teraz wręcz standardem. Można tu przytoczyć przykład zwykłego e-mailingu. Kiedy to narzędzie nie było zbyt popularne, zaliczano je do niestandardowych form promocji. Dziś e-mail marketing jest szeroko oraz chętnie używany i raczej nie może być traktowany, jako nieszablonowy.

Natomiast nadal uważa się, że główną formą zaliczaną do działań ambientowych jest marketing partyzancki, inaczej nazywany guerrilla, który polega na promocji danego produktu za pomocą nieszablonowych wlepek, napisów wykonanych sprayem na murach lub chodnikach. Innym przykładem ambientu jest z pewnością marketing wirusowy, czyli wytworzenie wartościowej, zaskakującej i zwracającej uwagę treści z ukrytym przekazem marketingowym, którą odbiorcy sami chętnie rozpowszechniają i komentują. Ambient można także wprowadzić używając standardowe nośniki reklamy, jednak wykorzystując je w zupełnie nieszablonowy sposób. Chętnie stosowane w ambient marketingu są pojazdy komunikacji miejskiej. Standardowo okleja się je reklamami, jednak okleina wykorzystana kreatywnie, wywołująca zachwyt, budząca emocje lub odstraszająca, jest już działaniem niestandardowym.

Pisząc o narzędziu marketingowym należy wspomnieć także o kosztach, które trzeba ponieść, aby taką promocję przeprowadzić. Niestety nie da się łatwo określić, w jakich granicach mieści się taka kampania, gdyż to zależy od nośników i pomysłu na jego wykorzystanie. Niektóre działania ambientowe mogą być horrendalnie drogie, gdyż użyto w nich nowych technologii. Inne, to koszt kilku puszek spray’u, a efekt może być podobny. Liczy się kreatywność wykorzystania danego nośnika i połączenia go z rzeczywistością. Kluczem do sukcesu jest kreatywność, która w kampaniach ambientowych jest niezastąpiona.

Dodaj komentarz