Wczytywanie…

Czym jest inbound marketing

Inbound Marketing, dosłownie tłumacząc „marketing przychodzący”, to dosyć nowa strategia marketingu internetowego, gdzie najważniejszym założeniem jest prowadzenie takich działań w Internecie, które sprawiają, że potencjalni klienci sami poszukują i odnajdują interesujące ich informacje. Dzięki konsumowaniu tych treści docierają do nadawcy informacji, czyli do określonej firmy. Jest to bardzo dyskretne i nieinwazyjne przyciąganie uwagi potencjalnego użytkownika, w przeciwieństwie do nachalnych reklam, typu wyskakujące okienka, które przerywają jego działania. Nie jest więc to agresywny rodzaj reklamy. Inbound Marketing opiera się na budowaniu lojalności klienta i zdobywaniu jego zaufania.

Termin Inbound Marketing wymyślił w 2005 roku Brian Halligan, amerykański marketingowiec, dyrektor generalny firmy HubSpot, która proponuje narzędzia internetowe, wykorzystywane w marketingu przychodzącym. W 2009 roku napisał on książkę pod tytułem „Inbound Marketing”, w której wyjaśnił jak firma może osiągnąć przewagę konkurencyjną, właśnie dzięki zastosowaniu tej strategii.

marketing

Główną tezą, na której opiera się Inbound Marketing jest fakt, iż klient, przed dokonaniem zakupu, przeszukuje Internet. Nie musi on dokonywać zakupów w sieci, jednak tam szuka informacji, czyta opinie czy porady ekspertów, na temat produktu lub usługi, która go interesuje. Sam więc znajdzie te treści, na których mu zależy. Aby ułatwić mu znalezienie potrzebnych informacji, należy podsuwać mu je narzędziami kontekstowymi lub innymi nieinwazyjnymi sposobami.

Jak to działa?

Na początku warto określić sobie profil klienta, do którego należy trafić z przekazami reklamowymi, gdyż szkoda tracić czas na tworzenie przekazu do tych, którzy nie zostaną naszymi klientami. Następnie należy opracować wartościową, ciekawą i potrzebną dla użytkownika treść. Kolejnym krokiem będzie udostępnienie jej Internecie w taki sposób, aby potencjalny klient mógł ją znaleźć i zainteresować się nią. Wówczas zaczyna się budowanie relacji z owym użytkownikiem, który może stać się tak zwanym „leadem”, czyli kimś, kto jest gotowy do rozmów z działem sprzedaży i może być kupcem danego produktu bądź usługi.

Czym się posłużyć?

Inbound Marketing wykorzystuje w szczególności takie działania jak:

  • pozycjonowanie stron, czyli ich optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych;
  • aktywna obecność w mediach społecznościowych (np. Facebook, Twitter, Instagram, You Tube);
  • content marketing, czyli tworzenie interesujących treści i przekazywanie ich użytkownikom;
  • marketing wirusowy;
  • wysyłanie wiadomości e-mail do użytkowników, którzy je zamówili lub wyrazili zgodę na ich otrzymywanie;
  • marketing szeptany;
  • tworzenie kampanii linków sponsorowanych;
  • prowadzenie bloga.

Inbound Marketing jest strategią, która daje się marketingowcom we znaki szczególnie na początku, kiedy trzeba wytworzyć mnóstwo wartościowej treści. Jednak czym głębiej wchodzi się w tę strategię, czym dłużej prowadzi się działania związane z marketingiem przychodzącym, tym lepsze efekty i wyższe zwroty z inwestycji się osiąga.

Dodaj komentarz