Wczytywanie…

“For real beauty” – kampania Dove

Inspiracją dla firmy DOVE do stworzenia „Kampanii na rzecz prawdziwego piękna” („Campaign For Real Beauty”) były wynik badań „Prawda o pięknie: raport globalny”. Z raportu wynikało, że wyłącznie 2 % kobiet na świecie mówi o sobie, że są piękne. Badania przeprowadzone w Polsce dla marki DOVE dały wyniki bardzo zbliżone do tych, które wskazał raport globalny. Zaledwie 4% spośród ankietowanych Polek uważa się za atrakcyjne, z kolei 8% za ładne. Niestety żadna z badanych pań nie określiła się mianem pięknej.

Celem kampanii „For real beauty” było wywołanie w społeczeństwie refleksji i stworzenie zarazem definicji prawdziwego piękna. Twórcom kampanii zależało na dotarciu do realnej istoty piękna. Głównym założeniem programu było przełamywanie stereotypów nt. kobiecego piękna oraz dążenie do wzmocnienia poczucia własnej wartości, a także budowania samoakceptacji wśród kobiet.

Start kampanii rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych w 2004 roku. Pierwszym krokiem kampanii było zbadanie opinii publicznej nt. istoty prawdziwego piękna. W prasie i telewizji pojawiła się wtedy seria reklam, na których widniały wizerunki kobiet odbiegające od stereotypowego obrazu piękna i atrakcyjności. Na każdym zdjęciu obok obrazu kobiety znajdowały się dwa określenia dotyczące jej wizerunki (np. grey, gorgeous). To odbiorcy mieli zdecydować, który jest bardziej odpowiedni. Została stworzona strona internetowa (campaignforrealbeauty.com), na której odbiorcy mogli wyrażać swoja opinie o każdym ze zdjęć. Twórcom kampanii zależało, aby otworzyć społeczeństwo na szersze postrzeganie piękna (jednostkowe, indywidualne) a nie to tkwiące w stereotypach. Kampania promowała idee, że każda kobieta jest piękna, swoim naturalnym potencjałem. Nie ważny jest kolor skóry, wiek, ani kształt.

Kolejny etap kampanii przypadł na czerwiec 2005 roku. Tym razem celem było obalenie stereotypu pokazującego piękno w reklamach. Do zdjęć wybrano modelki o naturalnym, zróżnicowanym wyglądzie: niskie, wysokie, szczupłe, krągłe, w różnym wieku i o różnej karnacji. Twórcom zależało na pokazaniu piękna tkwiącego w energii ,radości życia i dumie ze swojego ciała w opozycji do piękna definiowanego przez ciała modelek i aktorek.

We wrześniu 2006 roku powstał film „Evolution”, który prezentował etapy „tworzenia” pięknej kobiety. Pomysłodawcom zależało na tym, aby pokazać, że z każdej kobiety, poprzez odpowiednie zabiegi, można stworzyć stereotypową piękność. Celem tego etapu kampanii było skupienie uwagi odbiorców na tym, jaki ideał piękna jest kreowany i jak daleko mu do rzeczywistości. Dodatkowo kampania podkreślała wpływ wykreowanych obrazów reklamowych na poczucie wartości wśród kobiet. Wskazywała również na to, że pokazywanie nieosiągalnego obrazu piękna zaniża samoocenę.

Kolejnym etapem kampanii były działania „Piękno przychodzi z wiekiem” realizowane w 2007 roku, którego celem było pokazanie, że zmiany w wyglądzie kobiet powyżej 40 roku życia są naturalne i nie przekreślają kobiecości i piękna. W 2010 roku firma Dove stworzyła akcję pt. „Movement for Self-Esteem” (Ruch dla samooceny), której celem była zmiana pojmowania piękna. Firma Dove zaproponowała projekt dla kobiet i zajęcia edukacyjne inspirujące i motywujące do działania.

dove

W 2011 roku w ramach kampanii „Prawdziwe piękno” zaangażowano 1200 nastolatków w wieku 12-17 lat. Celem tego etapu kampanii było pokazanie, że troska o samoakceptacje powinna zaczynać się już w młodym wieku.

W Polsce dla kampanii Dove swoje poparcie wyrazili Dorota Welman, Janusz Wiśniewski, Gosia Baczyńska oraz Katarzyna Figura. Zostali ambasadorami marki. W projekcie Dove pro.age wystąpiły Beata Tyszkiewicz, Edyta Jungowska oraz Ewa Kasprzyk.

Firma Dove za globalny dzień kampanii wyznaczyła dzień 29 lutego.

Dodaj komentarz