Czym jest SEM
SEM – to skrót od angielskiej nazwy: Search Engine Marketing, która opisuje ogół działań podjętych w celu promocji wyników wyszukiwania w internetowych wyszukiwarkach. Obecnie użytkownicy Internetu oczekują od wyszukiwarek jak najbardziej trafnej i pojawiającej się szybko informacji na zadane pytanie. Z kolei reklamodawcy chcą, aby to ich strony docierały do internautów jako pierwsze. Właśnie do tego służy SEM.
Składowe SEM
Na działania SEM składają się dwa pojęcia takie jak SEO i PPC.
SEO, inaczej zwane optymalizacją, czyli dążenie do osiągnięcia jak najwyższych pozycji w wynikach organicznych danego serwisu internetowego, dla wybranych fraz lub słów kluczowych. SEO to permanentny proces, dlatego też trzeba mieć na względzie, iż nie wystarczy jednorazowa akcja, aby strona internetowa znalazła się na wysokim miejscu w wyszukiwarce. Należy mieć na względzie fakt, że dzięki działaniom SEO możemy zdobyć jakikolwiek ruch na stronie, ale również kierować do serwisu wartościowych użytkowników, zainteresowanych danym tematem.
PPC – to kolejny skrót anglojęzycznych wyrazów. Pay per click, czyli płać za kliknięcie, to płatna reklama lub link sponsorowany w wynikach wyszukiwania, pojawiający się w górnych pozycjach wyszukiwarek. Płatną reklamą są również kampanie kontekstowe lub kierowane na stronę, które już nie są jednoznacznie działaniami SEM, gdyż nie dotyczą wyników wyszukiwania. Jednak należy zaznaczyć, że marketingowcy mają rozbieżne zdanie na ten temat, czy klasyfikować je jako SEM czy już nie. PPC, w przeciwieństwie do SEO, jest szybkim narzędziem pozwalającym na błyskawiczną akcję promocyjną czy reklamę aktualnej oferty. Ważne jest, że płaci się tylko za kliknięcie w reklamę. Natomiast w wynikach wyszukiwania pojawiają się także obrazy, mapy i filmy, które już przez swoje wyświetlenie promują daną informację (np. mapa z zaznaczoną siedzibą firmy) lub wygląd danego produktu w wynikach graficznych.
Zalety SEM
Marketing w wyszukiwarkach internetowych to bardzo dobre narzędzie, które stosuje wielu specjalistów. Warto zatem przyjrzeć się zaletom takich działań.
Targetowanie – reklama za pomocą SEM dociera do potencjalnego kupca produktu czy użytkownika informacji, gdyż działa na podstawie danych fraz i słów kluczowych. Dlatego też nie jest wyświetlana każdemu, a tylko tym użytkownikom, którzy o tę informację poprosili wyszukiwarkę.
Efektywność – marketing w wyszukiwarkach internetowych jest bardziej efektywną formą promocji niż tradycyjne reklamy, które nie mają dobrze określonego odbiorcy. Dzięki temu koszty poniesione na SEM są niższe w porównaniu do tej samej skuteczności.
Przyjazność – forma reklamy jaką jest SEM jest przyjemna dla użytkownika. Nie narzuca się mu i nie przerywa mu działań, tak jak ma to miejsce w reklamach typu pop up. Dlatego też działania SEM są bardziej akceptowalne przez internautów. Dodatkowo wyświetlają mu się informacje, których poszukuje. Nie zobaczy on reklamy produktu, którym nie jest zainteresowany.
Elastyczność – narzędzie jakim jest SEO poprzez swoje różne składowe, jest bardzo elastycznym narzędziem pozwalającym na dobre dostosowanie kampanii marketingowej i łatwe sterowanie nią. Można zatem osiągnąć oczekiwane korzyści w bardzo krótkim czasie.